De Nederlandse Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat wil dat Nederlandse gemeenten binnenkort een lager parkeertarief kunnen hanteren voor elektrische auto’s dan voor benzine- of dieselmodellen.

Het initiatief heeft als doel dat de luchtkwaliteit in binnensteden wordt verbeterd. Verschil maken in parkeertarieven is mogelijk doordat de kentekenregistratie is gebaseerd op een systeem van geregistreerde emissieklassen voor motorvoertuigen. Al in het voorjaar van 2019 kondigde de Nederlandse regering aan dat de regeling eraan zou komen.

Differentiatie

“Emissieloze voertuigen stoten geen fijnstof, stikstofdioxide en CO2 uit en leveren daarmee een bijdrage aan de verbetering van de luchtkwaliteit. Door dit wetsvoorstel kan bij de tariefstelling ook worden gedifferentieerd naar de uitlaatemissies van een voertuig, met de mogelijkheid tot vaststelling van een lager tarief voor emissieloze voertuigen ten opzichte van niet-emissieloze voertuigen. Deze differentiatiemogelijkheid is toepasbaar op parkeerplekken, parkeervergunningen en laadplekken. Of gemeenten bij de vaststelling van de parkeertarieven gebruik maken van de mogelijkheid tot differentiatie, behoort tot de gemeentelijke autonomie en zal afhankelijk zijn van lokale omstandigheden en keuzes,” aldus de toelichting.

GEEF EEN REACTIE

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*