Het Nederlandse bouwbedrijf BAM heeft ’s werelds eerste elektrische asfaltwals gebouwd en in gebruik genomen. Het bedrijf verwacht met de wals op een jaarbasis zo’n 42 ton C02 te besparen. Het voertuig heeft inmiddels zijn eerste meters gemaakt bij een project in Almere.

Walsen worden gebruikt om vers asfalt te verdichten en maken doorgaans gebruik van vervuilende dieselmotoren. Omdat grote elektrische walsen nog niet op de markt zijn, heeft BAM zelf de handen uit de mouwen gestoken. Het bedrijf heeft een ouder dieselmodel omgebouwd en voorzien van een elektrische aandrijflijn.

Schoon en stil

De duurzame wals stoot geen CO2 en stikstof uit, en is daarnaast een stuk stiller. Dankzij het accupakket is de wals een volledige werkdag inzetbaar, voordat hij weer aan de lader moet. Na drie tot vijf uur laden is de wals weer helemaal gereed voor een nieuwe klus.

CO2-uitstoot

Met het inzetten van de elektrische wals bespaard het bouwbedrijf zo’n 73 liter brandstof per dag. Dit komt neer op 236 kilogram CO2 per dag. Op jaarbasis met 180 draaidagen is dat ruim 42.000 kilogram.

Zoektocht

BAM was al een tijdje opzoek naar duurzame alternatieven voor vervuilende bouwvoertuigen. Dit bleek een lastige opgave. Het bedrijf heeft daarom met de kennis van eigen medewerkers in anderhalf jaar tijd zelf een elektrische wals ontworpen en gebouwd.

Koob Bovenhuis, manager van BAM Infra Materieel: ‘Het is ongelooflijk dat we dit voor elkaar hebben gekregen. Het geeft aan wat voor daadkracht en kennis onze mensen hebben. Wat anderhalf jaar geleden begon als een idee tijdens een strategiesessie met gebruikers is nu realiteit!’

GEEF EEN REACTIE

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*