Het centrum van de Britse universiteitsstad Oxford wordt eind 2020 emissievrij. Voertuigen die geen elektrische aandrijving hebben moeten geld betalen als ze toch het centrum in willen.

Red Zone

De Red Zone, zo gaat een deel van het centrum dat alleen toegankelijk is voor volledig elektrische voertuigen heten. Auto’s, bestelbusjes en taxi’s die nog gebruikmaken van traditionele brandstoffen mogen alleen het centrum in als er een vergoeding van 10 pond (12 euro) per dag wordt betaald.

De beperkingen van de Rode Zone zijn van kracht tussen 07.00 en 19.00 uur wanneer het grootste aantal fietsers en voetgangers aanwezig is en beschermen hen zo tegen schadelijke uitstoot van voertuigen.

Korting

Met de emissievrije zone wil de stad de luchtvervuiling verminderen en de gezondheid van mensen die in de stad wonen, werken, studeren of bezoeken verbeteren.

Mensen die werken of wonen in het centrum krijgen tot 2024 korting als ze met een traditioneel voertuig het centrum in willen. Om ook de overige bewoners van Oxford tijd te geven om zich aan te passen krijgen deze 10 jaar lang 90% korting op het tarief van 10 pond.

Verschillende busbedrijven uit Oxford hebben aangegeven zo snel mogelijk om te schakelen naar elektrische bussen.

Londen

In 2021/2022 wil de stad het gehele centrum emissievrij maken. Oxford laat zich hierdoor inspireren door de hoofdstad van het Verenigd Koninkrijk. Sinds april 2019 heeft Londen een lage-emissiezone. Eigenaren van auto’s gebouwd voor 2006 moeten 12,50 pond per dag betalen om deze zone in te mogen.

GEEF EEN REACTIE

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*