Oke, een elektrische auto stoot tijdens het rijden minder CO2 uit dan een benzine- of dieselauto. Maar wat als je productie van de auto en batterij ook meerekent? En als je kijkt naar stroom van kolen- en gascentrales? Levert een elektrische auto dan nog wel een besparing op?

Transport & Environment – een onafhankelijke Europese federatie voor vervoer en milieu – ging voor het antwoord op deze vraag aan het rekenen met de CO2-uitstoot van auto’s. In de optelsom wordt gekeken naar de batterijproductie, het opladen van de auto en ook het daadwerkelijke brandstofverbruik van diesel- en benzineauto’s.

81% minder

Uit deze calculaties komt naar voren dat een compacte elektrische auto 2,7 keer minder CO2 uitstoot over de hele levenscyclus vergeleken met een gelijkwaardige benzineauto. In het gunstigste scenario zorgt een elektrische auto voor 81% minder CO2.

In het minst gunstige scenario (veel kolenstroom bij productie en opladen) zorgt een elektrische auto nog voor ruim een kwart minder CO2 dan een benzineauto.

En in België?

En in België? Transport & Environment presenteert een compacte rekenmodule om per land een berekening te maken. Een middelgrote elektrische auto in België zorgt voor ongeveer 80 gram CO2 per kilometer, inclusief productie van de auto. Een benzineauto laat 253 gram CO2/km noteren. Bij minder dan 20.000 kilometer is de CO2-balans dan in het voordeel van de elektrische auto.

GEEF EEN REACTIE

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*