Oude accu’s uit de elektrische Nissan LEAF kunnen nog zeker tien jaar mee in de elektrische robotkarretjes in de Nissan-fabriek. Deze automated guided vehicles dienen daar als een soort postbezorgers.

Voorheen reden de robotkarretjes, die autonoom langs magnetische banen rijden en op die manier auto-onderdelen bij persoon bezorgen, op loodaccu’s. Die moesten elk jaar vervangen worden, maar dat is nu dus verleden tijd. Nissan ontwikkelde een manier om de lithium-ionaccupakketten uit de LEAF te ontmantelen, testen en de modules opnieuw te gebruiken. Hiervoor richtte het bedrijf in 2010 al een de joint venture 4R Energy op met Sumitomo. 4R staat voor de 4 R’s refabricate, recycle, resell en reuse.

Kwaliteitsstempel

Elke accu krijgt een kwaliteitsstempel, waarbij A als nieuw is, en C nog geschikt als noodvoorziening bij een stroomstoring bijvoorbeeld. De levensduur van een accu van een elektrische auto is namelijk eindig: elke keer als je de accu oplaadt en weer ontlaadt, gaat er een klein deel van de capaciteit verloren. Hoe snel dat gaat hangt af van het type en de kwaliteit van de accu en de manier van laden.

 

Minder snel recyclen

De zevenhonderd AVG’s in de Nissan-fabriek in het Japanse Oppama kunnen het af met een accu die wat vaker opgeladen moet worden, want er is een laadstation om energie bij te tanken. Dit betekent dat de levensduur van de accu’s nog eens met 10 tot 15 jaar verlengd wordt. Dat heeft als gevolg dat ze minder snel gerecycled hoeven te worden!

 

GEEF EEN REACTIE

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*